fbpx

18 sposobów jak pracować nad lękiem w czasie choroby

Domowe sposoby na lęki u dzieci w czasie choroby

Przeziębienie dziecka to trudny czas dla praktycznie każdego rodzica. Oznacza nagłe zmiany planów zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym, a przez to stres i nerwy. Ponadto, jeśli nasza pociecha cierpi na zaburzenia lękowe, np. mutyzm wybiórczy, a nam zależy na jak najczęstszej ekspozycji, by pokonać lęki u dziecka, może budzić się w nas dodatkowa frustracja, że znów choroba pokrzyżowała nam plany. Jednak nie musimy traktować czasu w domu jako przeszkody w pracy nad lękami dziecka. Oczywiście wszystko zależy od jego samopoczucia. Jeśli dziecko mocno gorączkuje, to najważniejsze jest leczenie, bycie przy nim i zapewnienie mu maksymalnego komfortu. Jeśli jednak ma siłę i chęć na psoty, wykorzystaj ten czas na zabawę w oswajanie lęków! Jest całkiem sporo rzeczy, które można zrobić w domu, aby pomóc dziecku w pokonaniu lęków poprzez zabawę i wzmocnić jego pewność siebie.

Od czego zacząć pracę nad lękiem dziecka w domu?

Pierwszym krokiem w oswajaniu lęków dziecka jest zrozumienie, skąd się one biorą. Czy jego obawy są związane z konkretnym wydarzeniem lub sytuacją, np. rozpoczęciem nauki w szkole lub wizytą u lekarza? A może masz wrażenie, że Twoje dziecko boi się wszystkiego? Że lęk jest bardziej uogólniony i wpływa na wiele sfer życia dziecka? Po lepszym zrozumieniu źródła lęku można zacząć opracowywać strategie radzenia sobie z nim. Może to być na przykład terapia ekspozycyjna, w której dziecko powoli “wystawia się” na sytuacje wywołujące stres. Ważne, by robić to małymi krokami, w tempie, na które dziecko jest gotowe. Gdy jesteśmy długo w domu, chociażby z okazji choroby, i nie mamy możliwości ekspozycji poza nim, warto skorzystać z poniższych przykładów i zacząć oswajać lęk w domu. Tylko pamiętaj – nie rób nic na siłę. To ma być zabawa i jeśli dziecko nie chce w nią wejść, spróbuj czegoś innego.

Jak pomóc dziecku w radzeniu sobie z lękami podczas choroby?

Nie musimy traktować czasu w domu, jako przeszkody w pracy nad lękami. Jest naprawdę dużo rzeczy, które można zrobić w domu, aby pomóc dziecku w radzeniu sobie z jego obawami i niepewnością. Są to między innymi zabawy nakierowane na budowanie pewności siebie dziecka, uczenie go technik relaksacyjnych oraz oswajanie tego, co budzi lęk. Poniżej znajdziesz zbiór propozycji, które w czasie pobytu w domu mogą Was wspierać w pracy nad lękiem.

1. Rozmawiaj o lękach dziecka i… swoich

Często już samo mówienie o lękach może pomóc w ich oswojeniu. Wyjaśnij dziecku, że lęk i strach są całkiem normalne i każdy się czegoś boi. Możecie też razem poszukać dlaczego czuje się niespokojne i porozmawiać o tym, co możecie zrobić, aby pomóc mu poczuć się lepiej. Zapewnij dziecko, że jest bezpieczne, że je rozumiesz i ma w Tobie wsparcie. Możesz również opowiadać o swoich lękach, o tym jak można je pokonać, a może nawet poprosić dziecko, by pomogło Ci to zrobić wspólnie?

2. Odgrywajcie scenki zabawkami

Odgrywanie sytuacji wywołujących lęk może pomóc dziecku zrozumieć je i stawić im czoła. Użyj pluszowych zwierząt, figurek lub lalek, aby odegrać scenariusz, który wywołuje u dziecka lęk. Spróbuj wpleść go w szerszą zabawę. Dzięki temu pomożesz mu poczuć kontrolę nad sytuacją i zmniejszyć lęk. Odgrywając takie scenki w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku pomagasz dziecku zrozumieć i przetworzyć jego obawy, a także dać mu szansę przećwiczenia strategii radzenia sobie z nimi. Jest duże prawdopodobieństwo, ze w sytuacji stresowej będzie bardziej pewne siebie, bo będzie wiedzieć jak zareagować.

3. Wchodźcie w role

Zabawy w sklep, szpital, wizytę u dentysty czy fryzjera i wcielanie się w różne role pozwalają dziecku oswoić się z sytuacją w bezpiecznych warunkach. Szczególnie, jeśli to ono odgrywa początkowo tą “bezpieczniejszą” rolę, a Ty zostajesz przerażonym pacjentem, któremu trzeba pobrać krew lub zrobić przegląd zębów. Proś dziecko, by tłumaczyło Ci, co robi. Pamiętaj też, że śmiech jest naturalnym wrogiem lęku, więc wplataj go w zabawę, ile jesteś w stanie. A może dziecko chciałoby zamówić sobie obiad lub deser w kuchennej restauracji? Nawet wybór podwieczorku może być świetną okazją do ćwiczeń.

4. Oglądajcie zdjęcia i krótkie wideo

Pokaż dziecku nagrania lub zdjęcia zwierząt czy sytuacji, które budzą jego obawy. Mogą być to filmy przyrodnicze, śmieszne filmiki ze zwierzętami, nagrania z gabinetu lekarskiego czy zdjęcia narzędzi dentystycznych. Rozmawiajcie o tym, co widzicie. Tłumacz dziecku, co się dzieje i jak nazywają się nieznane mu przedmioty czy zjawiska. Mów jak można się zachować w takiej czy innej sytuacji. Dzięki temu dziecko oswaja się z tym, co budzi jego lęk i niepewność oraz ma więcej zasobów, by poradzić sobie z daną sytuacją, gdy napotka ją w prawdziwym życiu.

5. Dzwońcie do rodziny i znajomych

Rozmawiajcie z przyjaciółmi i rodziną za pośrednictwem wideokonferencji lub telefonu. Pomoże to dziecku ćwiczyć nawiązywanie kontaktów towarzyskich w bezpiecznym środowisku. Możecie również zamawiać pizzę przez telefon czy dzwonić na infolinie i ćwiczyć zadawanie pytań.

6. Stwórzcie pudełko zmartwień

Pudełko zmartwień to świetny sposób na lepsze radzenie sobie z obawami i lękami. Wspólnie z dzieckiem ozdóbcie kartonowe pudełko, zostawiając w nim otwór. Zachęć dziecko do narysowania obrazka z jego zmartwieniem lub opisania go na kartce papieru. Porozmawiajcie o tym, co stworzyło, a potem wrzućcie kartkę do pudełka zmartwień. Możecie zrobić z tego swoisty rytuał, dzięki któremu dziecko zdobędzie nawyk dzielenia się tym, co dla niego trudne i przepracowywania tego w rozmowie.

7. Zróbcie magiczny słoik

Magiczny słoik uspokajający to świetny sposób, aby pomóc dziecku uspokoić jego emocje, gdy czuje się przytłoczone. Napełnij słoik lub przezroczystą, plastikową butelkę wodą, brokatem i barwnikiem spożywczym. Kiedy nim potrząśniesz, brokat będzie się poruszał, sprawiając, że woda będzie wyglądała jak burza. Obserwowanie jak brokat opada na dno pomoże dziecku się zrelaksować i skupić na spowolnieniu oddechu.

8. Stwórzcie totem odwagi

Totem odwagi to świetny sposób na pokazaniu dziecku jego mocnych stron. Poproś dziecko, aby narysowało, ulepiło z plasteliny lub stworzyło totem z przedmiotów, które symbolizują jego umiejętności czy cechy, z których jest dumne, np. kamień – siłę, pióro – lekkość lub buty – szybkość. Pomoże mu to pamiętać o swoich mocnych stronach i zwiększy jego pewność siebie.

9. Czytajcie książki

Książki to skarbnica wiedzy. Możecie czerpać z nich informacje o zjawiskach, które budzą w dziecku niepokój, poznawać zwyczaje zwierząt, których się obawia, a przez to je oswajać. Czytajcie też razem książki o lękach i strachu oraz o różnych bohaterach, którzy radzą sobie z trudnymi sytuacjami. Może to pomóc dziecku poczuć się mniej samotnym i zacząć rozumieć swoje emocje. Gdy zauważy, że bohater z książki czuje się podobnie do niego, będzie mu łatwiej, a dodatkowo pozna możliwe sposoby poradzenia sobie z sytuacją. Wspólne czytanie książek może być również rewelacyjnym wstępem do porozmawiania na różne, trudne dla dziecka, tematy.

10. Przygotujcie… obiad

Wspólne gotowanie to świetny sposób na nawiązanie więzi z dzieckiem i nauczenie go nowych umiejętności. Może to być także zabawny sposób na eksperymentowanie z różnymi smakami i konsystencjami. Sprawczość, którą daje gotowanie mocno wspiera poczucie własnej wartości dziecka.

11. Eksperymentujcie

Wypróbuj w domu proste eksperymenty naukowe. Pomoże to dziecku zrozumieć jak działa świat i da mu poczucie kontroli. Eksperymenty naukowe to ciekawy i zabawny sposób, aby pomóc dziecku zrozumieć i oswoić jego lęki.

12. Rysujcie

Wspólne rysowanie może być świetnym sposobem na wyrażanie uczuć i radzenie sobie z emocjami. Zachęcaj dziecko do rysowania obrazków przedstawiających rzeczy, które wywołują u niego niepokój. Może to pomóc mu zacząć rozumieć i radzić sobie z lękiem. Rysując lub kolorując można też się świetnie zrelaksować.

13. Grajcie w gry

Grajcie w gry, które lubicie, szczególnie takie, które wymagają strategicznego myślenia. Dzięki temu dziecko może poczuć się pewniej w swoich umiejętnościach radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Dodatkowo gry, w które często gracie, są idealnym sposobem na rozluźnienie dziecka w przypadku trudności np. w kontaktach społecznych. Znana aktywność pomoże mu poczuć się pewniej i odciągnie jego uwagę od niepokojących myśli.

14. Zachęcaj dziecko do aktywności fizycznej

Ćwiczenia fizyczne są bardzo pomocne w zmniejszeniu napięcia i poprawie nastroju. Czas w domu możecie wykorzystać na naukę nowych umiejętności w tym zakresie, np. naukę robienia fikołków czy utrzymywania równowagi. Dziecko będzie czuło się sprawniejsze i pewniejsze. Pamiętaj tylko, by chwalić je za podejmowane działania, a nie za efekty ćwiczeń. Natomiast jeżeli dziecko jest zbyt osłabione chorobą, by wejść w zabawy ruchowe, możecie rysować palcem po pleckach i zgadywać co to za kształt, zrobić masaż lub inne spokojne ćwiczenia obniżające napięcie w ciele.

15. ucz dziecko technik relaksacyjnych

Nauka relaksu poprzez np. głębokie oddychanie czy wizualizację bezpiecznego miejsca mogą pomóc w zmniejszeniu niepokoju i uregulowaniu emocji. Jeśli dziecko opanuje je w domu, w spokojnych warunkach, będzie mu łatwiej korzystać z nim również wtedy, gdy emocje biorą górę.

16. Stwórzcie razem bajkę

Chyba nie ma na świecie dziecka, które nie lubi bajek. Nawet jeśli źle się czuje i leży w łóżku, możesz mu jakąś opowiedzieć. Wymyśl bohatera, z którym dziecko może się utożsamić (nie musi to być główny bohater bajki) i opowiedz jak pokonuje swoje trudności, co mu pomaga, jakie towarzyszą mu emocje. Możecie też wspólnie spisać bajkę na kartkach, dorobić ilustracje i spiąć w formie książki, do której będziecie mogli później wracać. Radość w oczach dziecka, gdy będzie pokazywać ją innym osobom będzie bezcenna.

17. Narysujcie komiks

Własnoręcznie stworzony komiks o superbohaterze, ratującym innych z opresji, może być również świetną okazją do wzmacniania pewności siebie dziecka i pokazywania mu strategii na radzenie sobie z trudnościami. Możecie stworzyć historię, w której główną rolę pełni Twoja pociecha lub wymyślić nową postać. Ogranicza Was tylko wyobraźnia.

18. Wygłupiajcie się

Dystans do siebie samego to ogromny skarb. Pomaga opanować obawy o to, co inni o nas myślą czy lęk przed popełnieniem błędu. Róbcie głupie miny przed lustrem, wydawajcie z siebie dziwne odgłosy. Możecie również robić sobie śmieszne zdjęcia i krótkie filmiki albo wykorzystać aplikacje zmieniające Wasz głos, a potem wysyłać je do rodziny czy znajomych. To pomaga złapać dystans do siebie, a jednocześnie ubaw, który możecie mieć w trakcie tych zabaw, świetnie rozładowuje napięcie w ciele!

Pokonuj lęki i baw się dobrze

To tylko kilka wskazówek, które pomogą Ci zacząć działać. Zachęcaj dziecko do stawienia czoła temu, co je niepokoi, stopniowo konfrontując się z jego lękami, ale nie naciskaj i do niczego nie zmuszaj. Pamiętaj też o sobie. Często sam pobyt z chorym dzieckiem w domu jest wyczerpujący, więc jeśli nie masz zasobów na dodatkową pracę, lepiej odpuść. Nerwy i presja, którą na siebie nałożysz może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego.

Przepracowywanie lęków w domu powinno sprawiać przyjemność Wam obojgu i odbywać się na luzie. To właśnie staramy się robić w domu – stwarzać bezpieczną przestrzeń, by oswajać nasze lęki. Aby dziecko mogło poczuć nasze wsparcie i nauczyć się korzystać z niego również w innych miejscach. Nabrać zaufania do swoich sił i podejmowanych działań. Zobaczyć, że każdy lęk można pokonać i czasem całkiem nieźle się przy tym bawić.

Strona korzysta z ciasteczek w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności i plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do ciasteczek w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close